Certyfikaty SSL Wildcard, Multi-domain i EV – który wybrać?

W XXI w. kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego stały się jednymi z najważniejszych tematów z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze kilkanaście lat temu zakupy przez internet stanowiły rzadkość, bankowość internetowa była w powijakach i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów dużych firm. Wraz ze wzrostem świadomości, że dane przekazywane za pośrednictwem internetu powinny być chronione, rozpowszechniło się używanie na witrynach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już normę.

Dlaczego certyfikaty SSL są obecnie konieczne?

Aktualnie większa część świadomych internautów zanim założy konto w sklepie internetowym, wpisze dane do formularza czy dokona zakupu za pomocą karty kredytowej, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli zatem na stronie sklepu, przedszkola, kliniki, urzędu, organizacji czy nawet zwyczajnego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona wdrożony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i prześle za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL redukują znacznie ryzyko przejęcia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz uniemożliwiają przekierowaniu na inne, niepożądane i niebezpieczne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, podnosi zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? Wszystko zależy od tego ile domen i subdomen chcemy zabezpieczyć. Certyfikat SSL Wildcard chroni jeden adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL umożliwia zabezpieczenie do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza jedną domenę, sprawdzi się w przypadku małych stron internetowych czy prywatnych blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest najodpowiedniejszy dla branży e-commerce, organizacji pozarządowych i stron korporacyjnych.

Użycie certyfikatu SSL może wpłynąć na pozycję strony

W ostatnim czasie znaczenie certyfikatów SSL wzrosło też z innego powodu. Przeglądarka Chrome, która jest obecnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony nie posiadające certyfikatu SSL za potencjalnie groźne dla internautów (w pasku adresu przeglądarki widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego również czasu zapewnienie bezpieczeństwa informacji wprowadzanych na stronie stało się jednym z niesłychanie istotnych czynników rankingowych, który jest uwzględniany przez algorytm Google podczas obliczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeżeli zależy nam na podwyższeniu szans na osiągnięcie dobrych pozycji przez naszą stronę, nieważne czy to witryna firmowa czy blog, założenie certyfikatu SSL jest niezbędne.